Kontaktgruppe for unge brystkreftopererte

Jeg er medlem i FFB – Foreningen for brystkreftopererte. I FFB har de en kontaktgruppe for unge bryskreftopererte. I praksis vil det si kvinner mellom 18 og 40. Det sier seg selv at disse kvinnene har andre behov enn den gjennomsnittlige brystkreftpasienten, som er rundt 60 år, og ofte eldre. Da er det fint at det finnes noen som tar vare på våre interesser.

For et par uker siden var den årlige landssamlingen for kontaktgruppen. Jeg var med i fjor også; da var vi i Orkanger. I år var vi i Fredrikstad. Fra fredag til søndag har det vært fullt program med gruppesamtaler, foredrag og ikke minst hyggelig samvær.

I år hadde jeg noen bekymringer som jeg har gått med en stund, og som jeg har lurt på om foreningen deler, siden det gjelder sykehusbehandlingen av unge kvinner som får brystkreft. Det er heldigvis ikke vanlig å få brystkreft i denne alderen; det gjelder under 10 % av de som får brystkreft totalt. Det er fortsatt altfor mange, selvsagt, og antallet er også stigende. Det er også slik at sykdommen gjerne utvikler seg raskere hos yngre mennesker. Jeg har gjort meg noen tanker om behandlingen jeg har fått, spesielt som ung kreftoperert. Jeg fikk snakke med lederen for for FFB, som også var på møtet. Hun var veldig imøtekommende, og jeg skal sende dem en e-post. Jeg håper det kan føre til noe.
Her er noe av saken min:
– Hovedsakelig gjelder spørsmålene mine den tiden det tar før diagnose stilles. Dette har jeg nevnt før, gjennom kampanjen 48 timer, som arbeider for at mistanke om kreft fører til raskere vei til diagnose. Jeg synes dette er en viktig sak, og kanskje da spesielt for unge kreftopererte, siden sykdomsforløpet oftere kan gå raskere enn hos eldre.
– Noe jeg lurer på er hvilke statistikker de baserer seg på når de rådgir meg som er ung? – Er det den som inkluderer alle brystkreftopererte, altså der overvekten er 60 år og over? Jeg hadde følt meg tryggere om de brukte de tallene som er mest relevante for meg, og min gruppe.
– Når det gjelder undersøkelser, lurer jeg også på hvorfor jeg sendes først til mammografi, når jeg uansett må ha MR? Den mest effektive undersøkelsen burde gjøres først; og mye raskere! Dette vet jeg har vært aktuelt for flere.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

