Mat og næring ved cellekur

Denne uken står det på behandlingsplanen at jeg skal starte cellegift igjen, etter at strålebehandlingen nå er ferdig. Jeg har spurt på sykehuset om det er noe jeg kan gjøre som kan hjelpe eller til og med fremheve virkningen av cellegiften. Hvis jeg først skal utsette kroppen min for denne behandlingen (som ved strålingen), er det nemlig et poeng for meg at jeg vet at den virker maksimalt, og spesielt at jeg ikke gjør noe som kan hindre virkningen. Er det noe jeg skal unngå, eller legge vekt på? Jeg får til svar at det er det ikke.

Det som det (forståelig nok) legges vekt på når det er snakk om kosthold for pasienter som går på cellekur, er at de skal få i seg nok næring. Det er jo godt kjent at cellegift kan påvirke både appetitt og smakssans. Selvsagt er det viktig at en da får i seg nok mat, slik at ikke kroppen blir nedkjørt. Det er nok derfor en er forsiktig med å skulle begrense kostholdet til en kreftpasient. Jeg fikk beskjed fra starten av (for jeg spurte også om dette etter første diagnose i 2009), ‘at det er ikke nå du skal tenke på slanking og diett’. Likevel skulle jeg ønske at det ikke hadde blitt framstilt som helt greit å for eksempel drikke brus, og ‘spise det jeg hadde lyst på’. Jeg som ellers ikke drikker brus, fikk nemlig vite at det kunne være med på å få i meg nok næring… jeg spiste ferdig potetmos (fullt av salt), brukte mer melkeprodukter, og fikk nok ikke i meg nok frukt og grønt. Det er en del jeg ville gjort annerledes.

Vel, dette skal ikke være et angrep på sykehusets råd. De har som sagt sine grunner. Heller vil jeg anbefale en bok som jeg har sett de faktisk selger på sykehuset, og det er Hanne Frostas bok ‘På bedringens vei: Inspirasjonsbok for kreftpasienter‘. Denne støttes også av Kreftforeningen. Andre bøker jeg har lest gir mer omfattende råd om kosthold, men denne lille kokeboken er enkel å bruke.

Likevel er det enkelte endringer jeg har gjort denne gangen som jeg føler vil hjelpe meg mer. Jeg sørger for å få nok kalorier, protein og fett på andre måter. For eksempel unngår jeg gluten (spesielt raffinert hvete), (ku)melkeprodukter, salt, (raffinert) sukker og rødt kjøtt (inkludert svin). Jeg erstatter med fisk (spesielt fet fisk med mye omega-3), fiskeolje (tran), oliven/rapsolje/kokosfett, egg (økologiske/frittgående), mye grønnsaker, linser/bønner, nøtter og frø, hele/grove korntyper, noe frukt, og bær. I tillegg tar jeg alger (spirulina/chlorella), byggress, aloevera-juice, surkirsebærjuice og gurkemeie.

Ikke minst kan behandlingen gå kraftig utover immunforsvaret, og jeg har lurt litt på hva dette vil si… for jeg har nesten hatt inntrykk av at det er forventet, eller nesten bra at immunforsvaret nedsettes, for å ‘motta’ medisinen. Det vet jeg nå at ikke er riktig. Jeg har spurt også om dette på sykehuset. Med hensyn til dette er den eneste begrensningen jeg har fått, at jeg ikke skal bruke kosttilskudd av antioksidanter. De sier at det kan forstyrre virkningen av cellekuren. Likevel er det viktig å styrke immunforsvaret, så det er ingen begrensninger på å spise mat som inneholder antioksidanter. Immunforsvaret hjelper deg i kampen mot kreft, så styrk det som best du kan.

Bevegelse og trening kan være vanskelig å få til. Og selvsagt skal du samle krefter og hvile deg. Men noe bevegelse hver dag er viktig. Ikke bare for å opprettholde muskelmasse, men for å hjelpe kroppen gjennom cellekuren, f.eks med hensyn til magefunksjoner o.l. Yoga og andre myke aktiviteter som små turer, eller til og med bare små øvelser i sengen; alt du kan få til er bra. Frisk luft er også bra for både kropp og sinn.

Et lite obs! Det er mange som går ned i vekt under cellegiftbehandling. Men som oftest er det ikke fettet som forsvinner, det er for eksempel muskelmasse. Slik forsvinner oppsparte og nødvendig krefter. Så om du virkelig behøver å gå ned i vekt (slik som jeg), så vil ikke dette hjelpe det minste hverken under eller etter cellekuren. Skal du gå ned i vekt, må du som kjent være i aktivitet og spise riktig, ikke nødvendigvis spise lite. Og det er et tankekors; forskning viser at de som klarer å holde en sunn livsstil, med trening og godt kosthold, har mindre sjanse for tilbakefall.

og et NB! Enkelte typer cellegift brytes opp av bl.a grapefruktjuice, og skilles derfor ut før den får virke. Spør på sykehuset; dette opplyser de vanligvis om av seg selv.

Artikler:
Artikkel med intervju av Dr Keith Bloch (fra lokalavis i Tampa Bay) – tittel: ‘Find out which foods to avoid during chemo, which foods to eat during chemo and how certain supplements can ease chemo side effects’.
Artikkel fra holistisk lege (fra nettsiden til canceractive – integrativ/holistisk kreftforening) – Noen av disse rådene har jeg funnet også andre steder, andre råd (som for eksempel syre/base-diett) er nok mer omstridt.
Bloggartikkel om mat mot kreft (fra gimleparfymeri.wordpress.com) – jeg synes de lagde en god oppsummering av Puls-programmet om mat og kreft i høst. I tillegg legger de ut en fin oppskrift.
Bloggen levemedkreft.blogspot.com – jeg synes hun samler mange gode idéer og tanker om kosthold

Dette innlegget ble publisert i Alternativ behandling, JA-mat, Kosthold, Medisin, NEI-mat og merket med . Bokmerk permalenken.

5 svar til Mat og næring ved cellekur

  1. Helene D-Olsen sier:

    🙂

  2. Nina Reinseth sier:

    Så god du er til å uttrykke deg, Tine! Du har virkelig gått grundig til verks og jeg ser at du hjelper deg selv på en utrolig flott måte. Det er også til inspirasjon til alle rundt deg. Tusen takk!

  3. godbedring sier:

    Hei Helene og Nina! Takk 🙂

  4. unique sier:

    Hei til deg og dine. Jeg har lest en liten stund om deg og du har gjort et stort inntrykk det vil jeg du skal vite. Min grunn til at jeg har vært her inne er fordi jeg er nærmeste pårørende til en uhelbredelig syk i fam – nemlig pappa min. Og dette er eneste måte for meg til å sette meg inn i sykdommen på. Så tusen takk for at dere deler historien til oss. Du aner ikke hvor mye det hjelper oss til å forstå. Selv har jeg funnet ut det finnes ingen vidunderkur enda – men at det går ann å bremse sykdommen – det vet jeg helt sikkert går ann. Min pappa bremste opp sykdommen sin og fikk en lang tid sammen med oss – da utsiktene så veldig dårlige ut. Og jeg er overbevist om at hadde han fått startet denne kuren litt før, så hadde han fått enda lenger tid. Dette må bare prøves – selv hans leger ble overbevist at dette var nyttig «medisin». Lykke lykke til, håper du får mange år. En god frisk klem til deg og dine nærmeste. http://levemedkreft.blogspot.com/2010/11/linfrolje-og-cottage-cheese-mot-kreft.html

    • godbedring sier:

      Takk unique! For god kommentar og tips. Bloggen du viser til, leser jeg mye i allerede, men jeg hadde ikke gått helt inn i det hun skriver om denne kuren. Idag har jeg spist kesam med knuste linfrø 🙂
      Ønsker deg en god helg!

Legg igjen en kommentar

