Fredagsdikt – Inn til margen

En MR-maskin, bruker magnetresonanse for å lage et bilde av kroppen. Det høres. Og kjennes. For en slik undersøkelse må man ha på seg ørebeskyttelse for ikke å få vondt i ørene av de intense bankelydene. Sist jeg hadde MR (av hodet) ristet jeg bokstavelig på underlaget… For ikke å snakke om at hjertet gjerne banker litt ekstra når man ligger helt alene i rommet, inne i det trange røret (trangt nok til at armene støttes opp av veggene); der inne kan vel hvem som helst bli rammet av klaustrofobi. Frykten jeg kjenner for hva de vil finne ved undersøkelsen derimot, banker ikke bare i maskinen… Det går stort sett greit, men det ligger nær min grense. Neste uke skal jeg inn i maskinen igjen. De skal undersøke om cellegiften har hatt virkning på metastasene i skjelettet. Jeg krysser alt som kan krysses, og har mot til å håpe.

Dikteren Rolf Jacobsen har skrevet mange dikt om maskiner; og dagens dikt, som heter ‘Det banker’, skildrer vel egentlig ikke en MR-maskin, men jeg fikk den samme redselsfulle og klaustrofobiske følelsen da jeg leste det, som jeg kan få når jeg ligger i røret.

Rolf Jacobsen skrev diktet.

Bank bank de vil inn hos deg det banker
hårhendt på alle dører vinduer det banker
fryktsomt redselsslangent det banker
helt inn i knoklene på deg, din brystkasse
pulsslagene ditt hjerte det banker
ute på gatene over himlen jorden
stempelslagene skipsskruene tog-
skinnene i strupen på deg
rundt murene de vil inn
gjennem vinduene dørene panikk-
slagent det banker
ensomhet det banker
frykt banker tørst og hunger
banker dag og natt ustanselig
i trommehinder puls din pande
banker banker
– kan du puste?

Dette innlegget ble publisert i Kunst, Livet, Mental helse og merket med , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Fredagsdikt – Inn til margen

  1. Liza sier:

    Hei! tusen takk for en flott og meget informativ blog. Jeg lurte på om jeg kunne spørre deg om et råd? Jeg gjør det! : Jeg har en søster som akkurat har fått samme diagnose. Er det ok å gi henne din link til din blog eller er det bare å blande seg inn? Jeg merker jeg er usikker på hva som er riktig… hva jeg skal si og gjøre for å være til hjelp og støtte uten å bli «klam» eller out of the point… På forhånd takk, beste hilsner, Liza

    • godbedring sier:

      Hei Liza!
      Takk for det!
      Med tanke på hva som er greit å si til din søster, så vil jeg trå forsiktig, for slike ting er veldig individuelt. Noen vil vite alt, og søker mye på nettet, andre synes det er nok bare å ta inn beskjeden om en slik diagnose, og vil vite minst mulig. For min egen del, har jeg hatt god nytte av å lese andres historier, og har etterhvert hatt behov for å vite mer og mer selv. Jeg vil tro det er helt greit å gi en lenke, uansett. Det å vite om at det finnes andre, kan jo være godt, selv om man ikke har lyst til å lese alt med en gang.
      Håper søsteren din føler seg godt ivaretatt på sykehuset, og ønsker henne lykke til gjennom behandlingen. Og hun har jo familie som bryr seg, og det er godt å vite, at noen er der.
      E-posten min er tine.godbedring@gmail.com. Hun må gjerne kontakte meg.
      Tine

  2. Marit sier:

    Hei igjen! Ja den MR-greia er rett og slett noe dritt, da jeg lå der synesjeg den snakket til meg g sa «du er død du er død du er død». Men jeg lever! Fint dikt igjen! Du er en tenksom dame, som meg. Sagt det før: Elsker dikt fra denne epoken. Ingen i min omgangskrets deler dette. ØNSKER DEG ALT GODT. og i morgen blir det jakt på broccolispirer.

  3. Sigrid sier:

    Jeg krysser det som kan krysses for deg jeg også.
    Hagebøkene dine befinner seg fremdeles på Hadeland. Si fra hvis det passer med en overlevering en eller annen gang.

Legg igjen en kommentar

